Strategie i programy rozwoju,Ekspertyzy i prace badawcze,
Przygotowanie Zakresów Zadań i Obowiązków dla projektów IPA 2008 „Wsparcie dla polityki rolnej oraz struktur zgodnych z IPA RD” oraz „Wsparcie dla BiH w ramach administracji ochrony zdrowia roślin” - BiH
Bośna i Hercegowina
Delegatura Komisji Europejskiej w BiH
BiH
W 2004 roku BiH podjęła ważne działania na szczeblu krajowym w celu poprawy jej zdolności administracyjnych oraz ustawodawstwa . Najbardziej znaczące zmiany obejmuje między innymi utworzenie Sektora Rolnego, Żywności, Leśnictwa oraz Rozwoju Wsi, jak też przyjęcie prawa krajowego dla Rolnictwa, Żywności oraz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Na poziomie strategicznym, finalizacja zarysu Strategii Harmonizacji BiH oraz Programu Operacyjnego dla Rozwoju Rolnictwa i Żywności na lata 2008-2010 była ważnym krokiem w stworzeniu polityki rozwoju dla powyższych sektorów w BiH, z sześcioma kluczowymi obszarami priorytetowymi dla dalszej harmonizacji i wdrażania przez administrację niższego szczebla. Pomimo pewnego rozwoju, istnieje znaczące ryzyko nakładania się na siebie kompetencji wewnątrz struktur administracji centralnej jak również w strukturach administracji niższego szczebla. W celu przezwyciężenia tego problemu, UE zapewni pomoc dla BiH w ramach instrumentu IPA, który będzie miał za zadanie rozwój krajowego systemu kontroli żywności, zgodnie ze zintegrowanym podejściem UE. Podstawy dla Komponentu 1 BiH jest w fazie procesu budowania efektywnej administracji, która będzie napędzać proces integracji europejskiej oraz konieczne zmiany w sferze instytucjonalnej, prawnej i strategicznej. Doświadczenie w innych krajach starających się o członkowstwo w UE pokazuje, iż proces akcesyjny bardzo obciąża administrację rolną, która jest często najgorzej wyposażona spośród całej administracji publicznej posiadającej uprawnienia do działań związanych z transpozycją i implementacją istotnych struktur oraz standardów acquis communautaire. BiH nie jest wyjątkiem. Instytucjonalna słabość Ministerstw Państwowych i regionalnych odpowiedzialnych za sektor Rolnictwa jest nadal bardzo duża. Nierealistycznym jest oczekiwanie, iż , Ministerstwo Handlu Zagranicznego lub Ministerstwa regionalne są w stanie poradzić sobie z obowiązkami narzuconymi przez integrację europejską dysponując obecną liczbą personelu oraz ich przygotowaniem technicznym. Potrzebne jest zwiększenie liczby i kwalifikacji personelu, by MHZ oraz regionalne Ministerstwa Rolnictwa mogły wypełnić swoje obowiązki związane z integracją z UE oraz bardzo szybko zmieniającego się, konkurencyjnego sektora rolno-spożywczego, co spowodowane jest liberalizacja handlu. MHZ oraz regionalne Ministerstwa Rolnictwa również muszą być zachęcane do bardziej bezpośredniego wsparcia i udziału sektora prywatnego w procesie reform, jako główni partnerzy i potencjalni beneficjenci integracji. Udział przemysłu jest ograniczony także poprzez brak efektywnego ustawodawstwa oraz środków pozwalających na wspieranie konkurencyjności przedsiębiorstw oraz ich rentowności na rynku rodzimym i zagranicznym. Doświadczenie wyniesione z niedawnej akcesji nowych krajów członkowskich pokazuje, iż wczesne przyjęcie oraz wprowadzenie w życie unijnych kompatybilnych standardów jakości i składu jest podstawowym wymogiem. Dlatego też BiH potrzebuje nakreślić i wzmocnić swoje struktury operacyjne, niezbędne do absorpcji funduszy w ramach instrumentu IPA Rozwój Obszarów Wiejskich. Będzie to wymagało znacznych nakładów pracy w ramach modelu (ów) płatności, które będą najlepiej pasować do specyficznych procesów administracyjnych obowiązujących w BiH, jak również wzmocnienie na najniższym szczeblu w celu adaptacji zharmonizowanych zasad dotyczących kontroli wewnętrznej, zarządzania budżetem i finansami istniejących programów pomocowych, w celu zapewnienia zgodności ze strukturami wymaganymi do zarządzania funduszami IPA Rozwój Obszarów Wiejskich. Podstawy dla Komponentu 2 BiH stosunkowo niedawno utworzyła kompetencje na poziomie państwowym dotyczące kontroli fitosanitarnej, poprzez przyjęcie odpowiedniej legislacji oraz założeniu w 2006 wyspecjalizowanej Agencji Ochrony Zdrowia Roślin. Jak już wcześniej wspomniano, Agencja wciąż pozostaje na bardzo niskim poziomie operacyjnym, co spowodowane jest brakiem zasobów ludzkich oraz nieśpiesznym wdrażaniem obowiązującego ustawodawstwa. Konsekwencją wspomnianego impasu jest to, iż sektor fitosanitarny w BiH jest zbyt ubogi w możliwości egzekucyjne oraz kontrolne, by móc pełnić bardziej aktywną rolę w ogólnej strategii kontroli żywności. Dlatego też istnieje nagląca potrzeba rewizji i adopcji odpowiedniego ustawodawstwa oraz podniesienia możliwości administracyjnych na państwowym i lokalnym poziomie. Dlatego też celem wsparcia w ramach IPA 2008 będzie pomoc BiH w ukończeniu wspomnianego zadania, poprzez skoncentrowanie się na aspektach kluczowych, czyli tworzeniu możliwości rozwojowych i instytucjonalnych , jak też na wzmocnieniu możliwości inspekcyjnych oraz laboratoryjnych, w celu kontroli obecności szkodliwych organizmów, ziaren i pestycydów na rynku krajowym oraz w handlu zagranicznym. Cele ogólne i szczegółowe. Rozwój racjonalnego, konkurencyjnego i dynamicznego sektora rolnego, leśnego oraz żywności w BiH oraz jego stopniowe dostosowanie do instytucjonalnych oraz wykonawczych wymagań i standardów acquis. Celem specyficznym tego projektu jest wsparcie możliwości BiH w ramach programów IPA RD, poprzez przygotowanie Zakresu Zadań i Obowiązków dla projektów przedstawionych do finansowania w ramach IPA 2008.
Data rozpoczęcia: 2008-12-01
Data zakończenia: 2009-04-30