Karta projektu

Kategoria projektu:

Szkolenia i rozwój kadr,Strategie i programy rozwoju,

Tytuł projektu:

Pomoc techniczna dla Ministerstwa Edukacji i Nauki w zakresie kształcenia ustawicznego - Macedonia

Kraj:

Macedonia

Zleceniodawca:

Europejska Agencja Odbudowy

Beneficjent:

Ministerstwo Edukacji i Nauki (Macedonia), Biuro Rozwoju Edukacji, Ośrodek Edukacji i Kształcenia Zawodowego, Państwowy Inspektorat Edukacji, politycy, naukowcy/eksperci, autorzy programów, nauczyciele i trenerzy oraz inni uczestnicy procesu ksztłcenia dorosłych, zwłaszcza dorośli o niskich kwalifikacjach

Opis projektu:

Ogólnym celem projektu jest dalsza poprawa jakości i efektywności systemu edukacyjnego i szkoleniowego w Macedonii poprzez nowoczesny system kształcenia dorosłych dostosowany do nowej sytuacji na rynku pracy. Cele projektu są następujące: • Wsparcie rozwoju systemu szkolnictwa ustawicznego zgodnie z polityką unijną w obszarze edukacji i szkoleń poprzez stworzenie ram polityki dotyczącej efektywnego systemu kształcenia dorosłych w Macedonii; • Sprzyjanie rozwojowi i modernizacji instytucji organizujących szkolenia i kursy, łącznie z programami rozwoju podstawowych umiejętności dla dorosłych o niskich kwalifikacjach • Zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej potrzeby ciągłego kształcenia, tak aby zapewnić większy udział w procesie kształcenia dorosłych w perspektywie śródokresowej. Cel 1 – Rozwój polityki Komponent 1 przyczyni się do poprawy baz danych i informacji w celu lepszego poinformowania osób odpowiedzialnych za politykę w tym zakresie oraz społeczeństwa na temat kształcenia dorosłych w Macedonii. Dokonany zostanie przegląd kursów dla dorosłych, instytucji prowadzących te kursy, oferowanych kwalifikacji/ poziomów oraz ich jakości, jeśli takie dane będą dostępne. Kontraktor przeprowadzi narodowe badanie w celu zebrania danych dotyczących zakresu i modeli kształcenia dorosłych na poziomie lokalnym. Uzyskane w wyniku badania dane zostaną przeanalizowane, a wyniki zostaną udostępnione grupie polityków oraz społeczeństwu. W badaniu zostaną uwzględnione dane dotyczące płci i mniejszości. Komponent 2 zmierza do poszerzenia grupy osób w Macedonii, które posiadają potencjał i aktualną wiedzę o tym, co składa się na całościowe ramy polityki w zakresie kształcenia dorosłych oraz nowoczesne praktyki w tej dziedzinie w kontekście kształcenia ustawicznego. Przede wszystkim kontraktor udzieli wsparcia Ministerstwu Edukacji i Nauki przy przygotowaniu ustawy o kształceniu osób dorosłych oraz wszystkich działań administracyjnych w celu jej wdrożenia. Specjalna uwaga poświęcona zostanie budowaniu potencjału personelu Ośrodka Edukacji i Kształcenia Zawodowego. Podjęte zostaną działania zmierzające do przeglądu i zmiany ram polityki kształcenia osób dorosłych dotyczących jej sponsorów i form, mechanizmów finansowania i motywatorów, kwestii i instytucji doradczych oraz zarządzających, tworzenia programów kursów, egzaminów wstępnych/ testów kwalifikacyjnych, kwalifikacji nauczycieli i trenerów, nowoczesnych form kształcenia, włączając koncepcję ośrodków kształcenia społecznego, procedur rejestracji i akredytacji programów (instytucji, trenerów), informacji, doradztwa, badań i rozwoju itd. Podstawowym rezultatem komponentu będzie całościowa polityka ksztłacenia osób dorosłych oraz ramy jej wdrożenia, łącznie z jasno wyznaczonymi obowiązkami dotyczącymi nadzoru i wdrażania oraz określonymi terminami i potrzebnymi zasobami. Cel 2 – Modernizacja systemu szkolenia dorosłych Komponent 3 poświęcony zostanie rozwiązaniom zapewniającym odpowiednią jakość szkolenia dorosłych na poziomie systemu. Przedyskutowane i uzgodnione zostaną odpowiednie koncepcje i procedury, kontynuując rozpoczętą debatę na temat stworzenia narodowego systemu i ram kwalifikacji, poczynając od koncepcji programowej narodowych ram kwalifikacji opracowanej w ramach projektu ETF (Europejskiej Fundacji ds. Szkoleń) w 2005 roku i ostatnio zatwierdzonej przez Ministra Edukacji zgodnie z Europejskimi Ramami Kwalifikacji oraz unijnymi najlepszymi praktykami w tej dziedzinie. Kwalifikacje będą zdefiniowane na poziomie pilotażowym, przy użyciu metodologii i przykładów opracowanych w ramach II fazy unijnego projektu w zakresie edukacji i szkolnictwa zawodowego finansowanego w ramach programu CARDS. Wybrane zostaną instytucje weryfikujące/ certyfikujące, które będą wydawać akredytacje kursom zgodnie z uzgodnionymi rezultatami kształcenia/ kwalifikacjami oraz instytucjom je organizującym zgodnie z uzgodnioną listą kryteriów. Oba procesy będą wdrożone w pilotażowy z udziałem wybranych dostarczycieli usług oraz instytucji, w ścisłej współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, Biurem Rozwoju Edukacji oraz Ośrodkiem Edukacji i Kształcenia Zawodowego. W ramach komponentu 4 zostanie utworzona grupa robocza, która otrzyma wsparcie merytoryczne ze strony ekspertów. Jej zadaniem będzie opracowanie podstawowych reguł oraz metod oceny potrzeb zawodowych dorosłych, przygotowanie i przeprowadzenie kursów szkolenia zawodowego, ocena oraz certyfikacja uzyskanych kwalifikacji kursantów oraz trenerów itp. W nawiązaniu do unijnej debaty nad kluczowymi kompetencjami zostaną określone prawdopodobne rezultaty dla “kwalifikacji początkowych” dorosłych, które mogą zawierać podstawowe umiejętności zawodowe oraz dotyczące przedsiębiorczości. Powstanie także pilotażowy program podstawowych kwalifikacji, na który złoży się przygotowanie kursów i materiałów szkoleniowych, szkolenia dla nauczycieli, budowanie partnerstwa, działania promocyjne, opracowanie systemu indywidualnych konsultacji, przygotowanie planu monitoringu i ewaluacji etc. Cel 3 – Zwiększenie świadomości społecznej Zostanie przeprowadzona ogólnokrajowa kampania społeczna mająca na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat znaczenia kształcenia ustawicznego oraz przedstawienie zarówno kształcenia jak i rezultatów projektu (Komponent 5). Szczególna uwaga powinna zostać skierowana na dotarcie do kobiet oraz mniejszości narodowych.

Data rozpoczęcia: 2008-01-01

Data zakończenia: 2009-12-31