Karta projektu

Kategoria projektu:

Ekspertyzy i prace badawcze,

Tytuł projektu:

Ewaluacja projektu LEARN

Kraj:

Bośna i Hercegowina

Zleceniodawca:

Europejska Fundacja ds. Szkoleń

Beneficjent:

Europejska Fundacja ds. Szkoleń

Opis projektu:

Celem projektu LEARN była dalsza poprawa praktycznego zaangażowania ETF w proces politycznego uczenia się w krajach partnerskich unikając dostarczania gotowych modeli i rozwiązań, ale kładąc nacisk na poprawę zdolności tworzenia i wdrażania własnych polityk narodowych oraz strategii. Długoterminowym celem była poprawa krajowych zdolności formułowania i wdrażania polityk w zakresie edukacji i szkolenia zawodowego poprzez wzmocnienie niedawno utworzonych Centrów Edukacji i Szkolenia Zawodowego lub ich odpowiedników w krajach Europy Południowo-Wschodniej. W szczególności projekt miał dwa cele: A) Stworzenie przez ETF metodologii wdrażania podejścia politycznego uczenia się w konkretnych kontekstach jako składnik rozwoju wewnętrznego personelu; B) Wsparcie bieżącego rozwoju i tworzenia polityk w uważnie wyselekcjonowanych krajach partnerskich poprzez zaangażowanie w proces politycznego uczenia się. Podczas oceny zostaną wzięte pod uwagę następujące pytania: A. Czy projekt przyczynił się do stworzenia bardziej spójnego podejścia do reformy kształcenia nauczycieli przedmiotów zawodowych, które jest lepiej osadzone w krajowych strukturach, tradycjach i wartościach? B. Czy miały miejsce widoczne zmiany w zakresie zbiorowego rozwoju kompetencji na poziomie szkół? Czy stworzono obszary wzajemnego oddziaływania pomiędzy krajowymi politykami w dziedzinie edukacji i szkolenia zawodowego w ministerstwach edukacji a rozpowszechnionymi projektami pilotażowymi w szkołach? C. Jakie są powiązania instytucjonalne pomiędzy polityką a projektem – czy były możliwości utrwalenia, gromadzenia i przekazania dalej nowej wiedzy, którą stworzono? D. Jak działają internetowe grupy zainteresowań i czy są dostosowane do konkretnych warunków; czy są użyteczne dla poziomego uczenia się? E. Czy nauczyciele są postrzegani jako inicjatorzy zmian – brakujące ogniwo pomiędzy polityką ministerialną a szkolną praktyką? F. Jak efektywne były towarzyszące badania? G. Czy system wczesnego ostrzegania wykorzystywany w projekcie LEARN funkcjonuje? H. Czy poprawione zostały umiejętności nauczycieli? I. Jakie są rezultaty długiego i wspólnego procesu uczenia się związanego z transformacją nauczycieli przedmiotów zawodowych i nauczania w Europie Południowo-Wschodniej? Ewaluacja obejmie cały okres wdrażania programu (2007-2009).

Data rozpoczęcia: 2011-07-01

Data zakończenia: 2011-11-30