Karta projektu

Kategoria projektu:

Strategie i programy rozwoju,Ekspertyzy i prace badawcze,

Tytuł projektu:

Przeprowadzenie ewaluacji końcowej działań wykonanych w ramach programu Stabex 99 w sektorze edukacyjnym na Wyspach Salomona

Kraj:

Wyspy Salomona

Zleceniodawca:

Komisja Europejska

Beneficjent:

Ministerstwo Planowania Rozwoju i Koordynacji Pomocy na Wyspach Salomona

Opis projektu:

Na mocy Ram Funduszu Pomocy Wzajemnej podpisanych pomiędzy rządem Wysp Salomona i Unią Europejską w lipcu 2001 roku, z programu STABEX 99 do sektora edukacyjnego skierowano 29.173.987 EUR, które miały zostać przeznaczone przede wszystkim na podstawową edukację oraz ogólny program rozwoju tego sektora. Tymczasem napięcia etniczne w latach 1998-2002 nie sprzyjały rozwojowi kraju, gdyż rząd, w tym Ministerstwa Finansów i Edukacji, nie był w stanie prawidłowo wykonywać powierzonych mu funkcji. W tym czasie system edukacyjny znacznie się pogorszył, zwłaszcza pod względem infrastruktury, systemów nadzoru i planowania, morale nauczycieli oraz jakości usług edukacyjnych. Zamrożono dostęp do funduszy STABEX od 2001 do 2003 roku. Aby umożliwić podejmowanie najpilniejszych działań, podpisano Porozumienie po Ustaniu Konfliktu, które udostępniło pomoc w wysokości 5 milionów euro przeznaczoną na najpilniejsze potrzeby szkół średnich i stypendia Szkoły Wyższej Wysp Salomona (SICHE) dla studentów za granicą. Ogólnym celem projektu jest ocena adekwatności, efektywności, skuteczności, wpływu i trwałości interwencji w ramach Stabex 99 i Programu Reform i Inwestycji w Sektorze Edukacyjnym (ESIRP) oraz przygotowanie rekomendacji dotyczących przyszłej współpracy Komisji Europejskiej i innych organizacji w tym sektorze. Szczegółowe cele projektu obejmują analizę przekrojową i ewaluację (adekwatności i jakości projektu, efektywności, skuteczności, wpływu i trwałości) interwencji (kontraktów dot. ogólnych szacunków i wsparcia technicznego) w celu ocenienia, do jakiego stopnia przyczyniły się one do poprawy sytuacji w sektorze edukacyjnym oraz opracowania reform w kierunku wprowadzenia określonych działań i osiągnięcia założeń roboczych programów Ministerstwa Edukacji i Rozwoju Zasobów Ludzkich (MEHRD). Oceniony zostanie również stopień osiągnięcia celów zawartych w matrycach logicznych ww. kontraktów oraz jaki był ich wkład w program ESIRP czy w program wsparcia sektora edukacji (SWAp). Rezultatem wspomnianej analizy powinny być również zalecenia powstałe na bazie wyciągniętych wniosków i dotyczące przyszłych interwencji UE i innych organizacji w sektorze edukacyjnym. Każdy aspekt analizy i ewaluacji powinien zostać oceniony.

Data rozpoczęcia: 2010-05-01

Data zakończenia: 2010-07-31