Ekspertyzy i prace badawcze,
Ewaluacja programu EDULINK i przygotowanie jego kolejnego etapu w ramach 10 edycji EDF dla krajów strefy ACP
ACP
Komisja Europejska
kraje ACP
Program EDULINK opracowany został po to, aby wspomóc współpracę pomiędzy Afryką, Karaibami i krajami Pacyfiku (rejon ACP) oraz Unią Europejską w sektorze szkolnictwa wyższego. Szczegółowo rzecz biorąc, celem programu jest promocja regionalnej, jak i wielostronnej sieci współpracy pomiędzy instytucjami szkolnictwa wyższego, co ma skutkować wzajemnymi korzyściami. Głównym celem projektu jest zbadanie możliwości programu do zaspokojenia rzeczywistych potrzeb w sektorze szkolnictwa wyższego w krajach rejonu ACP, następnie na podstawie wyciągniętych wniosków, przedstawienie do omówienia (z udziałem zainteresowanych stron) propozycji nowej edycji programu EDULINK, która byłaby finansowana w ramach 10 edycji EDF dla krajów ACP. Cele szczegółowe, to między innymi: - Ocena adekwatności struktury programu w odniesieniu do trzech zaproszeń potrzeb Instytucji Szkolnictwa Wyższego w krajach ACP. - Ocena procesu wyboru najlepszych aplikacji: analiza rezultatów procesu ewaluacji, oraz ocena stopnia, do którego pomogło to wzmocnić następujące trzy sfery szkolnictwa wyższego: - Zarządzanie/ administracja - Działalność naukowa - Badania i Technologia - Co więcej, sekretariat ACP i Komisja oczekują na opinię konsultantów odnośnie tego, czy proces wykorzystany przy wdrażaniu programu spowodował znaczące zróżnicowanie aplikujących i partnerów pod względem geograficznym. - W przypadku nierównowagi tematycznej lub innej, ocena powodów, dla których niektóre z dziedzin mogły zostać zaniedbane - Biorąc pod uwagę liczbę otrzymanych aplikacji, przydzielonych grantów i fakt, że istnieje specjalny Program ACP Nauka i Technologie, konieczne jest rozważenie czy należy kontynuować działalność w sferze Badań i Technologii w ramach nowej edycji Programu EDULINK. - Zasadność zawiązanych partnerstw i ocena stopnia, do jakiego służą one założonym celom. - Ocena metod wdrażania programu - Opinia jak postępować, odwrotnie niż zaproszenie, co może poprawić zrozumienie potrzeb potencjalnych aplikantów - Sprawdzenie sposobu przygotowania zaproszenia do składania aplikacji, biorąc pod uwagę poprawę systemu selekcji sieci współpracy, które mogłyby być trwałe, a mianowicie poprzez akceptację kosztów działań, które służą założonym celom - Powinno się też poświęcić uwagę również zasadności i/lub potrzebie odnowienia trwających projektów przy okazji następnego zaproszenia do składania aplikacji - Analiza opłacalności poniesionych kosztów włączenia komponentu mającego na celu „omówienie znaczących aspektów systemu uniwersytetów ACP, gdzie głównym cele, jest poprawa poprzez wykorzystanie dobrych praktyk” w ramach nowego projektu programu EDULINK, biorąc pod uwagę dostępne środki.
Data rozpoczęcia: 2009-09-01
Data zakończenia: 2010-09-30