Karta projektu

Kategoria projektu:

Szkolenia i rozwój kadr,Strategie i programy rozwoju,Ekspertyzy i prace badawcze,

Tytuł projektu:

Aktywizacja rynku pracy w Bośni i Hercegowinie

Kraj:

Bośna i Hercegowina

Zleceniodawca:

Delegatura Komisji Europejskiej w Bośni i Hercegowinie

Beneficjent:

- Ministerstwo Spraw Obywatelskich (Wydział Pracy, Zatrudnienia, Opieki Społecznej i Emerytur) - odpowiednie Ministerstwa Pracy, Agencje Zatrudnienia i partnerzy społeczni w Federacji BiH, Republice Serbskiej i Dystrykcie Brčko

Opis projektu:

Celem ogólnym projektu jest zmniejszenie bezrobocia, poprawa zatrudnienia oraz wsparcie dla spójności społecznej w Bośni poprzez wzmocnienie efektywności rynku pracy. Cele projektu są następujące: - wypracowanie bardziej efektywnych i lepiej ukierunkowanych na grupy docelowe aktywnych instrumentów rynku pracy i programów zatrudnienia w celu zwalczania bezrobocia; - wypracowanie i wdrożenie instrumentów mających na celu aktywizację zatrudnienia osób bezrobotnych oraz lepsze powiązanie z wymaganiami rynku pracy; - wdrożenie systematycznego planowania i oceny instrumentów budżetowania oraz analiza ich kosztów i korzyści w celu lepszego wypracowywania i ustalania priorytetów polityki zatrudnienia; - wzmocnienie potencjału instytucji odpowiedzialnych za politykę zatrudnienia dla lepszego programowania, planowania, wypracowywania, wdrażania i monitorowania aktywnych instrumentów rynku pracy. Projekt składa się z czterech komponentów: Komponent 1: Poszerzenie zakresu i zasięgu aktywnych instrumentów i programów rynku pracy Projekt ma za zadanie wspomóc służby zatrudnienia i odpowiednie ministerstwa w definiowaniu i projektowaniu aktywnych instrumentów i programów rynku pracy. W szczególności zostaną wprowadzone nowe programy i instrumenty mające na celu promocję samozatrudnienia i przedsiębiorczości oraz poprawę zatrudnienia poprzez programy szkoleniowe, jak również nowe programy motywujące i aktywizujące długotrwale bezrobotnych i inne grupy szczególnie narażone na ryzyko bezrobocia. Ponadto, grupa ekspertów wypracuje rekomendacji dot. poprawy istniejących przepisów prawnych, z uwzględnieniem mechanizmów szerszego dostępu i bardziej spójnego podejścia do wdrażania aktywnych instrumentów rynku pracy. Szczególna uwaga będzie skierowana na kwestię standardów, jakie muszą spełniać instytucje usługodawców w zakresie aktywnych instrumentów rynku pracy jak również na problem poprawy umiejętności poszukiwania pracy przez bezrobotnych i osoby wyłączone z rynku pracy, poprzez pilotażowe szkolenia. Komponent 2: Poprawa potencjału służb zatrudnienia i innych kluczowych instytucji zarządzających rynkiem pracy. Celem jest poprawa potencjału służb zatrudnienia w zakresie lepszego projektowania, planowania, wdrażania i monitorowania aktywnych instrumentów rynku pracy, jak również poprawa współpracy z pracodawcami w zakresie promocji dostępnej siły roboczej oraz zwiększenia przejrzystości aktywnych instrumentów rynku pracy. Zostanie przeprowadzona analiza potrzeb szkoleniowych personelu służb zatrudnienia, a następnie wdrożony zostanie program szkoleniowy obejmujący zagadnienia współpracy z pracodawcami, stosowanie aktywnych instrumentów rynku pracy oraz prowadzenie szkoleń z zakresu poszukiwania pracy. Komponent 3: Wprowadzenie efektywnego systemu obejmującego monitorowanie, ocenę i mechanizm informacji zwrotnej w celu zapewnienia trwałości polityki zatrudnienia Istnieje potrzeba zaprojektowania instytucji, które mogłyby zapewnić stabilność zarządzania zasobami i przepływami rynku pracy, a także potrzeba reorganizacji wewnętrznych struktur istniejących instytucji rynku pracy. Cel tego komponentu to instytucjonalizacja trwałych mechanizmów oceny, ewaluacji i informacji zwrotnej, pozwalających na ustawiczne kształcenie i unikanie podobnych błędów. Komponent 4: Strategia komunikacji i zapewnienia widoczności działań UE Zostanie opracowana i wdrożona strategia promocji i komunikacji nakierowana na podnoszenie poziomu świadomości i wprowadzenie instrumentów aktywizujących dla bezrobotnych, z wykorzystaniem narzędzi takich jak: artykuły prasowe, broszury, ulotki, ogłoszenia, strony internetowe, konferencje, itp. Eksperci udzielą wsparcia i przeprowadzą szkolenie dla personelu służb zatrudnienia z zakresu planowania i wdrażania strategii komunikacji mającej na celu poprawę wizerunku instytucji rynku pracy.

Data rozpoczęcia: 2010-02-01

Data zakończenia: 2011-10-31